So funktioniert die Gegenstandsskalierung für den Herausforderungsmodus

Im offiziellen Forum hat Blizzard-Mitarbeiter „Watcher“ nun die Gegenstandsskalierung für den Herausforderungsmodus etwas genauer erklärt. Derzeit ist es ja noch so, dass die Gegenstände auf einen Wert X hochskaliert werden. Mit der finalen Version bzw. mit dem Mists of Pandaria Release wird dies aber nicht mehr geschehen. Gegenstände über der Gegenstandsstufe 463 werden auf 463 runterskaliert. Gegenstände UNTER der Gegenstandsstufe 463 werden allerdings nicht mehr hochskaliert.

mop herausforderungsmodus

Blizzard PosterWatcher on Challenge Mode Gear Scaling (Source)

The upward scaling is a convenience measure solely enabled during beta testing, so that all interested players with level 90 beta characters can participate.

In the live game, any items that are over item level 463 will be scaled down to 463. Items that are lower than item level 463 will be unchanged.

Da sich nun sicherlich der ein oder andere Spieler fragen wird, was geschieht denn dann mit meinen Trefferwertung- und Waffenkunde-Caps hat der gute Watcher auch hier eine passende Antwort parat.

Laut Watcher sollte man sich nicht allzu viele Sorgen machen, denn die Cap-Werte zählen ja für die Schlachtzuginhalte. Und der Herausforderungsmodus liegt unterhalb der „Schlachtzug“-Caps. Um allerdings wirklich alles aus euren Charakteren herauszuholen, werdet ihr wohl um eine kleine Anpassung eurer Werte nicht herumkommen.

Blizzard PosterWatcher on Challenge Mode Gear Scaling (Source)

The system that will be used for challenge modes upon release actually preserves your hit and expertise bonuses, compensating by deducting extra rating from your other secondary stats (crit, haste, mastery, Spirit) in proportion to how much of each you had to begin with.

This sounds complicated, but it should be relatively seamless and handled behind the scenes, with the intent being to minimize the need to reforge/regem for challenge modes.

To use some decidedly fake numbers, let’s say I have an average ilvl of 500 and I have the following stats:

Outdoors (Item Level 500)

  • 3400 Hit Rating (+10%)
  • 3400 Expertise (+10%)
  • 6000 Crit (+10%)
  • 0 Mastery (+0%)
  • 8500 Haste (+20%)

When I enter a challenge dungeon, my ilvl scales down to 463, reducing my stats by roughly 30% (rounding for the sake of simplicity). However, the system keeps my Hit and Expertise values unchanged, overcompensating by reducing the other ratings more heavily.

So my challenge mode stats would be:

In Challenge Mode (Item Level 463)

  • 3400 Hit Rating (+10%)
  • 3400 Expertise (+10%)
  • 3356 Crit (+5.6%)
  • 0 Mastery (+0%)
  • 4754 Haste (+11.2%)

(Now yes, if your normal gearset is designed to hit-cap you against raid bosses, you’ll effectively be slightly over the hit cap against dungeon targets, so people looking to min/max completely may still have some tinkering to do, but unless you’re aiming to beat the realm-best time, the cost of being a couple percent over the hit cap is going to pale in comparison to the benefit of precise and coordinated play.)

Tl;dr version: If you are hit-capped before you enter a challenge mode, you’ll still be hit-capped inside. It’s magic.